155 jaar scheepvaart door het Suezkanaal
Het eerste schip voer op 17 februari 1867 door het Suezkanaal. In de afgelopen anderhalve eeuw kende het Suezkanaal vele heuglijke feiten, maar ook dieptepunten.
Vanaf de aanleg heeft de Suez Canal Authority zich altijd bezig gehouden met het verbetere3n, uitdiepen en verbreden van deze waterweg. Daarvoor moest veel baggerwerk worden verricht en nieuwe kruisingen gemaakt.
Onderstaande tabel geeft een inzicht in de ontwikkelingen de afgelopen 155 jaar.
Omschrijving | 1869 | 1956 | 1962 | 1980 | 1994 | 1996 | 2001 | 2010 | 2015 |
Lengte (in km) | 164 | 175 | 175 | 189,9 | 189,9 | 189,8 | 191,8 | 193,3 | 193.3 |
Lengte passeerlanen | 27,7 | 27,7 | 77 | 77 | 77 | 79 | 80,5 | 113,3 | |
Max. diepte (m) | 8 | 14 | 15,5 | 19,5 | 20,5 | 21 | 22,5 | 24 | 24 |
Max. diepgang (ft) | 22 | 35 | 38 | 53 | 56 | 58 | 62 | 66 | 66 |
Max. geladen (dwt *1.000) | 5 | 30 | 60 | 150 | 170 | 185 | 210 | 240 | 240 |
Men kan zich de volledige stremming van het Suezkanaal op 23 maart 2021 nog wel herinneren door het containerschip de Ever Given, dat bijna dwars in het kanaal lag.
Door Egypte werd van de reddingsoperatie een postzegel uitgegeven.
Onder meer vanwege deze stremming werd in 2023 het Suezkanaal nogmaals verbreed en verdiept.
Over de geschiedenis van 155 jaar scheepvaart door het Suezkanaal, heb ik een artikel geschreven, dat in vier afleveringen verschenen is in het maandblad Filatelie (2022/2023).
Om ook andere lezers hiervan kennis te laten nemen, is onderstaande link toegevoegd.
155 jaar scheepvaart door het Suezkanaal
155 jaar scheepvaart Suezkanaal