DE FLESSENHALS BIJ MILLAU IN DE A75 (FRANKRIJK) VERLEDEN TIJD!!!!

door Henk van de Laak

 

In deze periode denken we weer na over de vakantiebestemming voor dit jaar. Velen van ons trekken naar het zonnige zuiden. Wie de tolwegen in Frankrijk wil vermijden, neemt dikwijls de snelweg A75 Clermont-Ferrand – Béziers.  Ellenlange files stonden er soms, op de wegen van en naar Millau. Kronkelend over scherpe haarspelden langs de flanken van de Tarnvallei naar beneden en aan de andere zijde van de rivier op dezelfde wijze weer omhoog, was de oude route een beruchte flessenhals voor het vakantieverkeer in de richting van de Franse Middellandse-Zeekust en verder richting Spanje. Traag omhoogkruipende vrachtwagens verhinderden een snelle doorstroming zodat de tocht door de vallei op hoogtijdagen tot vier uur kon vergen. Op normale dagen bedraagt de tijdwinst via het viaduct ongeveer een half uur. Dat is nu verleden tijd, omdat op 16 december 2004 de rondweg rond Millau werd opengesteld voor het verkeer. Het gaat om een stuk van 33 km op de tussen de oprit van Engayresque en La Cavalerie. Op dit traject is enkel het viaduct van Millau betalend met in juli en augustus een verhoogd tarief. Deze snelweg vormt nu een volwaardig alternatief naar het zuiden voor de A7 Lyon – Béziers – Barcelona en zal ook de verkeerstoestand op deze as in gunstige zin beïnvloeden. Op normale dagen bedraagt de tijdwinst via het viaduct ongeveer een half uur.

 

http://laakland.nl/i1519771-1.jpg
De Franse president Chirac heeft op 14 december 2004 de hoogste hangbrug ter wereld officieel geopend. De 2,5 kilometer lange verbinding draagt automobilisten op een hoogte van 270 meter over de vallei van de Tarn bij het Zuid-Franse Millau. De brug is hoger dan de Eiffeltoren en langer dan de Champs Elysées.

De hoogste van de zeven betonnen pijlers meet maar liefst 342 meter, en is daarmee twintig meter hoger dan de Parijse Eiffeltoren. Door glazen wanden wordt beschermd tegen windstoten.

 

Sinds 16 oktober 2001 heeft een conglomeraat van bedrijven onder leiding van de Franse firma Eiffage gewerkt aan de bouw van de bijna 2,5 kilometer lange oversteek van de adembenemend Tarnvallei. In nauwe samenwerking met de Britse architect Norman Foster (onder andere bekend van de koepel van de nieuwe Rijksdag in Berlijn) ontstond het technisch ontwerp van het viaduct van Millau op de tekentafel van de Franse dochteronderneming van ARCADIS. De brug is met een slanke constructie bestand tegen de voor deze streek kenmerkende hoge windsnelheden en sterke temperatuurschommelingen. De totale kosten bedroegen 394 miljoen euro. De bouw duurde drie jaar. Dit viaduct boven de rivier de Tarn is 2460m lang, de pijlers zijn tot 343 m hoog en het brugdek is tot 270 m hoog. Het wordt meteen het hoogste viaduct ter wereld. De A75 die tot 1.100 meter hoog klimt, wordt de hoogst gelegen snelweg van Europa.

 

Bij de constructie van de brug is voor een niet alledaagse bouwwijze gekozen waarbij het stalen brugdek van weerzijden op de pijlers is geschoven. Daarvoor werd een omvangrijk hydraulisch systeem ontworpen en moesten hulppijlers gebouwd worden halverwege de overspanningen tussen de zeven betonnen pijlers. Een belangrijke bijdrage daarvoor leverde Enerpac, een Amerikaanse multinational die zich specialiseert in hydraulische systeemintegratie voor grootschalige bouwprojecten met een vestiging in Veenendaal. Zonder hun techniek zou dit project geen wereldwonder zijn, sterker nog: het zou onmogelijk uitgevoerd kunnen worden……

 

http://laakland.nl/i1519771-2.jpg

Het viaduct van Millau overspant het Tarn-dal en bevindt zich op het hoogste punt 245 meter boven de grond. De afstand tussen de bruggenhoofden en de eerste en laatste pijler is 204 meter. De overspanning tussen de overige vijf betonnen pijlers bedraagt 342 meter. Deze pijlers variëren in hoogte van 77 tot 245 meter. Het brugdek met een lengte van 2460 meter kan onmogelijk van pijler naar pijler worden geschoven zonder de hulp van tussenliggende steunpijlers. Midden tussen elke twee betonnen pijlers bieden de steunpijlers een tijdelijk rustpunt voor het brugdek. Deze enorme stalen kooien worden door middel van hydraulische hefsystemen van Enerpac vanaf de grond, meter voor meter, opgetild om pijlersegmenten te kunnen toevoegen. De hoogste tijdelijke pijler bereikt zo een hoogte van 163,7 meter.

 

 

Op bovenstaande PAP zien we de enorme rode stalen pijlers die geplaatst zijn tussen de betonnen pijlers van het viaduct van Millau.

 

©Henk van de Laak

adminMillau Viaduct