“NIEUW” PANAMAKANAAL
Nadat het voorstel van de Panamese Kanaalautoriteit ACP voor een derde set sluizen was goedgekeurd, zou de uitvoering van de vier fases van het project in 2007 beginnen. De eerste fase bestond uit de aanbesteding van de definitieve ontwerpen voor de sluizen, voorbereidende werken en afgraving en uitdieping van de Pacifische kant van het Kanaal. In 2008 moest dan de constructie van de sluizen van start gaan met de bedoeling dat de werken in 2014 met het 100-jarig bestaan van het Panamakanaal voltooid zouden zijn.
Van 8 tot en met 10 maart 2007 organiseerden de Panamese Kanaalautoriteiten (ACP) een conferentie over de uitbreiding van het Panamakanaal. Bedrijven konden bij deze bijeenkomsten informatie inwinnen over aanbestedingsprocedures, technische specificaties en betrokken aannemers. Nederland was zowel bij de conferentie als bij een gerelateerde beurs aanwezig. Voor de Nederlandse markt, zowel voor ingenieurbureaus als aannemers waren er kansen om werk uit te voeren aan dit gigantische project.
Afb. een cruiseschip in huidig kanaal
De huidige breedte van het kanaal is 33 meter en na de werken zal de maximale breedte 54 m worden. Dit zal betekenen dat alle huidige cruiseschepen door het Panamakanaal kunnen varen. De term Post Panamax wordt dan vanaf 2014 alleen van toepassing op schepen die breder zijn dan 53,2 meter. Als de aanleg in 2014 gereed is, is dit precies 100 jaar nadat het voor de eerste keer is geopend door de Amerikanen.
Het Nederlandse ingenieursbureau Iv-Groep uit Papendrecht heeft de zestien sluisdeuren ontworpen voor de nieuwe sluiscomplexen in het Panamakanaal. De Iv-Groep verwierf de opdracht van ruim twintig miljoen euro in juli 2009 als partner in het internationale consortium CICP, met naast Iv-Groep, MWH Global en TetrahTech.
Het plan voorziet in de aanleg van een derde rij sluizen naast de bestaande sluiscomplexen (de Gatun-sluizen aan de Atlantische kust en de Miraflores- en Pedro Miguel-sluizen aan de Stille Oceaan). Net als bij de bestaande sluizen zullen drie kamers achter elkaar worden aangelegd, die de schepen van zeeniveau naar het 27 meter hoger gelegen Gatun-meer brengen. De nieuwe sluiskolken worden 427 meter (1400 voet) lang, 55 meter (180 voet) breed en 18,3 meter (60 voet) diep. De sluizen zijn 60% breder en 40% langer dan de bestaande sluizen en bestaan elk uit drie schutkolken waartussen steeds dubbele roldeuren worden geplaatst. In totaal is er dus sprake van acht deuren per sluizencomplex. Deze deuren moeten bestand zijn tegen ernorme waterdruk, tegen eventuele botsingen van schepen en tegen aardbevingen. Daarnaast moeten ze binnen vijf minuten open of dicht kunnen en voor 99,6% van de tijd beschikbaar zijn, wat grote gevolgen heeft voor het ontwerp en onderhoud.
De oude sluizen zijn voorzien van puntdeuren. De roldeuren maken bij het openen en sluiten een horizontale beweging, loodrecht op de sluisas. Om het verlies van water tijdens het schutten te verminderen, worden de nieuwe sluizen voorzien van spaarkommen. Deze spaarkommen, drie naast elke sluiskamer, beperken het waterverlies tijdens het schutten. Bij het ledigen van de kamer wordt het water opgevangen in de spaarkommen en kan bij het vullen van de kamer opnieuw gebruikt worden. Dankzij dit systeem van spaarkommen wordt 60% minder water gebruikt. Sleepboten zullen de taken van de locomotieven overnemen. Voor de nieuwe sluizen zullen nieuwe vaargeulen aan de zeezijde worden gebaggerd en nieuwe kanaaldelen worden gegraven.
Door de grotere sluizen kunnen schepen met een waterverplaatsing van 150 000 tot 180 000 ton gebruik gaan maken van het Panamakanaal. Deze afmetingen komen overeen met de nieuwste generatie containerschepen die 12 000 TEU’s kunnen vervoeren.
afb. postwaardestuk met nieuwe geplande sluizen en spaarkommen
Bagger- en waterbouwgroep DEME heeft de opdracht verworven betreffende de verbreding en verdieping van het bestaande kanaal alsook het bouwen van de toegang tot de nieuw te bouwen sluizen aan de Pacifische kant van het kanaal.
De uitbreiding van het Panamakanaal loopt vertraging op en wordt duurder. Het nieuwe sluissysteem zal pas in juni 2015 klaar zijn aldus het bouwconsortium GUPC. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling, dat het systeem tegen oktober 2014 klaar zijn voor het honderdjarige jubileum van de waterweg, maar eerder werd die datum al eens verschoven naar april 2015. Nu wordt een oplevering eind 2015 verwacht. Het project wordt ook 1,2 miljard euro duurder, maar er is nog een discussie gaande wie dit moet betalen.
Wegens de Belgische betrokkenheid bij de uitbreidingswerkzaamheden van het Panamakanaal heeft de Belgische Post op 7 juni 2014 een postzegelvelletje uitgebracht over 100 jaar Panamakanaal.
©Henk van de Laak
Als u als lezer van dit artikel meer informatie wenst, raad ik u aan te surfen naar www.pancanal.com.
Nieuw Panamakanaal