| |
Nieuw Suezkanaal met foute uitgifte postzegel.

Nieuw
Suezkanaal
Op 5 augustus
2014 kondigde, voorzitter Mohab Marmish van de beheermaatschappij van het
Suezkanaal (Suez Canal Autority) in Ismaila aan, dat Egypte plannen heeft voor
een nieuw Suezkanaal. Dit plan zou naar schatting drie miljard euro gaan kosten
en in vijf jaar te realiseren zijn. Het nieuwe kanaal, dat langs het al
bestaande Suezkanaal moet komen te liggen, zou 72 kilometer lang worden. Het
“eerste” Suezkanaal, dat op 17 november 1869 werd geopend, is 163 km lang, ligt
op zeeniveau en heeft dus geen sluizen. Het grootste deel van het bestaande
kanaal heeft eenrichtingsverkeer, maar er zijn vier zones met zes bypasses
(totaal 80,5 km), waardoor scheepvaartverkeer in twee richtingen mogelijk is.
Belangrijke
vaarroute
Het
Suezkanaal is een van de belangrijkste vaarroutes ter wereld. Het biedt schepen
sinds 1869 de mogelijkheid om veel kortere routes te nemen tussen Europa en
Azië. Voor die tijd moesten schepen tussen de Atlantische Oceaan en de Indische
Oceaan langs Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika varen. Jaarlijks gebruiken zo’n
20.000 schepen de kortere route door Egypte. Het huidige kanaal levert jaarlijks
zo’n 3,7 miljard euro op voor Egypte; afhankelijk van de grootte moet een schip
tot 600.000 euro betalen. Sinds 2010 heeft het huidige kanaal een diepte van 24
m, waardoor schepen met een maximale diepgang van 66 feet gebruik kunnen maken
van deze vaarroute; dit komt overeen met maximaal 240.000 DWT. Het Suezkanaal is een belangrijke bron van inkomsten voor
Egypte, dat sinds de opstand in 2011 te maken heeft met dalend toerisme en
minder investeringen vanuit het buitenland.
Met de uitbreiding van het kanaal hoopt de Egyptische regering de inkomsten uit
de vaarweg bijna te verdrievoudigen naar 10,5 miljard euro. Ook wil zij een
gebied van 76 duizend vierkante kilometer bij het kanaal ontwikkelen tot een
knooppunt voor industriële
en logistieke bedrijven.
Extra inkomsten
De
bedoeling van het plan is om de capaciteit van de belangrijke vaarroute te
verbeteren en op die manier miljarden aan extra inkomsten te generen. Het nieuwe
kanaal komt parallel te lopen aan het bestaande Suezkanaal, maar gaat anders dan
het “hoofdkanaal” niet de Middellandse zee met de Rode Zee verbinden. Het is de
bedoeling dat alleen op drukke plekken extra capaciteit komt. Zo wordt het
bestaande kanaal op sommige plaatsen verbreed. Over een lengte van ca 35 kilometer
(tussen km 58,200 en km 92,600) wordt daadwerkelijk een nieuw kanaal gegraven. Op die manier zouden meer schepen
van het kanaal gebruik kunnen maken, omdat er op veel plekken nu alleen
eenrichtingsverkeer mogelijk is. Verder wordt de passeertijd van het kanaal
natuurlijk door deze plannen verkort. De wachttijd voor schepen om het kanaal
door te varen, bedraagt nu elf uur en zou na de bouw van het nieuwe kanaal
verminderd worden tot drie uur. Meer schepen betekent meer geld voor de
Egyptische regering.

Uitvoering
werken "Nieuw" Suezkanaal
Op 18 oktober 2014 is door de Egyptische premier Ibrahim Mahlab en Mohab Memish,
het hoofd van de Suez Canal Autority, opdracht gegeven voor een van de grootste
baggerprojecten van dit decennium voor een nieuw Suezkanaal. Een eerste
opdracht is gegeven aan een
consortium bestaande uit de Nederlandse bedrijven Boskalis en Van Oord, het Belgische Jan de
Nul en de National Marine Dredging Compagny (NMDC) uit Abu Dhabi. Met dit
contract is een bedrag gemoeid van anderhalf
miljard dollar (bijna 1,2 miljard euro), dat gelijkelijk wordt verdeeld over alle vier bedrijven
(375 miljoen dollar per bedrijf). Zij dragen zorg voor het baggeren van het
parallelle gedeelte van het Suezkanaal en zullen ook een aantal bestaande
secties van het kanaal uitdiepen en verbreden tot een diepte van 24 meter,
waarvoor 180 miljoen kubieke meter zand zal worden weggehaald. Volgens de
Nederlandse bedrijven zal dit werk merendeels uitgevoerd worden met behulp van
17 zogeheten "snijkopzuigers".
Daarnaast ontving een consortium van dochterbedrijf Dredging International van
het Belgische baggerconcern DEME (75%) en het Amerikaanse Great Leake Dredge &
Dock Compagny (25%) een contract voor 540 miljoen dollar (ruim 421 miljoen euro)
om het zuidelijk deel van het Suezkanaal uit te diepen en te verbreden. Het project
gaat in week 43 van 2014 nog van start en moet al in augustus 2015
voltooid zijn. De Syez Canal Authority diept zelf het noordelijk deel van de
nieuwe vaarroute uit. Het is verder aan Egypte om het terrein tot
grondwaterniveau bloot te leggen, zodat de baggerschepen kunnen gaan baggeren.
Postzegels
Op 6
augustus 2014 bracht de Egyptische postdienst een nieuwe serie van drie
postzegels uit ter herdenking van het 145-jarig bestaan van het Suezkanaal en
het beoogde uitbreidingsplan (zie boven). De middelste zegel van het strookje toont een
sluis, dat een flagrante fout is. Schepen, die gebruik maken van het Suezkanaal
hoeven geen sluizen te passeren. Naar verwachting heeft de ontwerper
gebruik gemaakt van een foto van het rivaliserende Panamakanaal, zoals mag
blijken uit onderstaand postwaardestuk (Miafloressluizen, ingang van het kanaal
aan de Stille Oceaan).


Door de foute uitgifte was dit strookje van drie zegels over het Suezkanaal een gewild object, dat
thans voor een behoorlijke vraagprijs op internet aangeboden wordt. De zegels
zijn natuurlijk door de Egyptische postdienst uit de handel genomen en medio
september 2014 vervangen door onderstaande nieuwe serie.

| |
|