De Franse president Chirac heeft op 14 december 2004 de hoogste
hangbrug ter wereld officieel geopend. De 2,5 kilometer lange verbinding
draagt automobilisten op een hoogte van 270 meter over de vallei van de
Tarn bij het Zuid-Franse Millau. De brug is hoger dan de Eiffeltoren en
langer dan de Champs Elysées.
De hoogste van de zeven betonnen pijlers meet maar liefst 342 meter, en
is daarmee twintig meter hoger dan de Parijse Eiffeltoren. Door glazen
wanden wordt beschermd tegen windstoten.
Sinds 16 oktober 2001 heeft een conglomeraat van bedrijven onder
leiding van de Franse firma Eiffage gewerkt aan de bouw van de bijna 2,5
kilometer lange oversteek van de adembenemend Tarnvallei. In nauwe
samenwerking met de Britse architect Norman Foster (onder andere bekend
van de koepel van de nieuwe Rijksdag in Berlijn) ontstond het technisch
ontwerp van het viaduct van Millau op de tekentafel van de Franse
dochteronderneming van ARCADIS. De brug is met een slanke constructie
bestand tegen de voor deze streek kenmerkende hoge windsnelheden en sterke
temperatuurschommelingen. De totale kosten bedroegen 394 miljoen euro. De
bouw duurde drie jaar. Dit viaduct boven de rivier de Tarn is 2460m lang,
de pijlers zijn tot 343 m hoog en het brugdek is tot 270 m hoog. Het wordt
meteen het hoogste viaduct ter wereld. De A75 die tot 1.100 meter hoog
klimt, wordt de hoogst gelegen snelweg van Europa.
Bij de constructie van de brug is voor een niet alledaagse bouwwijze
gekozen waarbij het stalen brugdek van weerzijden op de pijlers is
geschoven. Daarvoor werd een omvangrijk hydraulisch systeem ontworpen en
moesten hulppijlers gebouwd worden halverwege de overspanningen tussen de
zeven betonnen pijlers. Een belangrijke bijdrage daarvoor leverde Enerpac,
een Amerikaanse multinational die zich specialiseert in hydraulische
systeemintegratie voor grootschalige bouwprojecten met een vestiging in
Veenendaal. Zonder hun techniek zou dit project geen wereldwonder zijn,
sterker nog: het zou onmogelijk uitgevoerd kunnen worden......
Het viaduct van Millau overspant het Tarn-dal en bevindt zich op het
hoogste punt 245 meter boven de grond. De afstand tussen de bruggenhoofden
en de eerste en laatste pijler is 204 meter. De overspanning tussen de
overige vijf betonnen pijlers bedraagt 342 meter. Deze pijlers variëren in
hoogte van 77 tot 245 meter. Het brugdek met een lengte van 2460 meter kan
onmogelijk van pijler naar pijler worden geschoven zonder de hulp van
tussenliggende steunpijlers. Midden tussen elke twee betonnen pijlers
bieden de steunpijlers een tijdelijk rustpunt voor het brugdek. Deze
enorme stalen kooien worden door middel van hydraulische hefsystemen van
Enerpac vanaf de grond, meter voor meter, opgetild om pijlersegmenten te
kunnen toevoegen. De hoogste tijdelijke pijler bereikt zo een hoogte van
163,7 meter.
Op bovenstaande PAP zien we de enorme rode stalen pijlers die geplaatst
zijn tussen de betonnen pijlers van het viaduct van Millau.
©Henk van de Laak